Projecte Excel
Introducció
Exemple
Fórmules bàsiques
Inserció d'una fórmula
Referència |
Característiques |
Nomenclatura |
Comportament en copiar o arrossegar |
Relativa |
Indica la posició d'una cel.la respecte de la que
s'esmenta. Si a la cel la C1 s'esmenta la cel.la B1, el que l'Excel
emmagatzema és la cel la que es troba a l'esquerra. Per això, en utilitzar el controlador d'emplenament
per arrossegar la fórmula cap avall, la fórmula es modifica (s'emplenen automàticament
les cel·les com =B2, =B3, etc.; és a dir, es referencien les cel les que es
troben a l'esquerra). |
C4 |
- Verticalment, la referència es mou. - Horitzontalment, la referència es mou. |
Absoluta |
No va relacionada amb la posició d'una cel.la,
sinó únicament amb el seu nom. En copiar la cel la on es troba la referència o
en arrossegar-la utilitzant el controlador d'emplenament, la referència no
varia. La nomenclatura de les referències absolutes introdueix el símbol del
dòlar ($) davant tant de la lletra com del número dins del nom de la cel.la Si
a la cel.la C1 escrivim la fórmula =$B$1 i ho arrosseguem cap avall, veurem
que en totes les cel·les la fórmula no varia. |
$C$4 |
- Verticalment, la referència es manté estàtica. - Horitzontalment, la referència es mou. |
Mixta |
Un dels dos elements del nom de la cel.la referenciada
(la fila o la columna) es manté fix com en les referències absolutes, però l'altre
varia segons la seva posició, com en les relatives. També s'usa el símbol S, però només s'escriu davant
de la part de la referència que funciona com a absoluta. Si a la cel.la C1 escrivim la fórmula =$B1, quan
copiem o arrosseguem aquesta cel.la cap avall, ens apareixerà =$B2, =$B3,
etc.; és a dir, no variarà la referència a la columna B (la referència
absoluta), però sí a la fila 1 (la referència relativa). Tot i això, si l'arrosseguem
en horitzontal, funcionarà com a absoluta mostrant sempre =SB1. |
$C4 |
- Verticalment, la referència es mou. - Horitzontalment, la referència es manté estàtica. |
C&4 |
-Verticalment, la referència manté estàtica. Horitzontalment, la referència mou. |
||
Nota
general. A l'hora de realitzar les referències, cal tenir en compte que
el símbol $ bloqueja el que té immediatament a continuació: en el cas de $B2,
bloquejaria la columna (referència mixta); en el cas de B$2, bloquejaria la
fila (referència mixta), i en el cas de SBS2, bloquejaria fila i columna (referència
absoluta). |
Funcions
Utilització de fórmules i funcions
Funcions essencials
Nom |
Sintaxi |
Descripció |
Suma |
=SUMA(interval) |
Retorna com a resultat la
suma de tots els números que hi ha continguts dins de l'interval.
|
Mitjana |
=MITJANA(interval) |
Retorna la mitjana
aritmètica dels números continguts dins de l'interval. Aquesta funció té en
compte únicament les cel·les
que contenen números, ignorant
les que continguin altres tipus de dades o les que estiguin buides.
|
Màxim |
=MAX(interval) |
Retorna el valor de número
més alt que es troba dins de l'interval. Aquesta funció té en compte
únicament les cel·les que contenen números, ignorant les que continguin altres
tipus de dades o les que estiguin buides.
|
Mínim |
=MIN(interval) |
Retorna el valor del número
més baix que es troba dins de l'interval. Aquesta funció té en compte
únicament les cel·les que contenen números, ignorant les que continguin altres
tipus de dades o les que estiguin buides.
|
Producte |
=PRODUCTE(interval) |
Retorna el producte de tots
els números que estan inclosos dins de l'interval.
|
Arrel quadrada |
=ARREL(cel·la) |
Retorna l'arrel quadrada
del valor emmagatzemat a la cel·la.
|
Valor absolut |
=ABS(interval) |
Retorna el contingut d'una
cel·la en valor absolut (sense signe).
|
Mediana |
=MEDIANA(interval) |
Retorna el valor de la
mediana d'un conjunt de valors, és a dir, el punt mitjà dins d'una
distribució.
|
Moda |
=MODA(interval) |
Retorna el valor més
freqüent, és a dir, el més repetit dins d'una distribució de valors.
|
Comptar números |
=COMPT(interval) |
Retorna quantes cel·les existeixen dins de l'interval
especificat que continguin números.
Com a número s'entén qualsevol valor numèric, incloent-hi percentatges, dates,
moneda, etc.
|
Comptar espais |
=COMPTA.BLANC(interval) |
Retorna el nombre de cel·les que estan buides dins de l'interval
especificat.
|
Comptar no buides |
COMPTAA(interval) |
Retorna el nombre de cel·les que contenen qualsevol dada dins de
l'interval especificat, incloent-hi les de contingut numèric i les que contenen text és a dir, compta les cel·les "no buides".
|
Funcions condicionals
Altres funcions condicionals |
||
Funció
|
Sintaxi
|
Descripció |
Sumar condicional
|
=SUMA.SI
(interval;criteris;interval_suma)
|
Aquesta funció suma els
números d'un interval quan complexen un criteri o condició. Els dos primers
arguments són obligatoris, el tercer és opcional; si s'usa, es tenen dos
intervals; el primer interval per comprovar si es compleix el criteri i el
segon, per anar sumant els valors que conté quan això succeeix.
|
Comptar condicional
|
=COMPTA.SI
(interval;criteris)
|
Retorna el nombre de cel·les d'un interval que compleix el criteri
proposat. L'Excel recorre l'interval,
però, en comptes de sumar els valors com a la funció anterior, únicament diu
quants elements compleixen la condició (en l'exemple de la pàgina anterior,
per exemple, hi ha dos vehicles que superen els 30.000 €).
|
Funcions de cerca i referència
Moltes vegades, cal realitzar càlculs matemàtics amb una determinada informació emmagatzemada. Per fer-ho, es poden fer servir les funcions de cerca i referència.
Sempre es partirà d'una taula en què hi hagi les dades emmagatzemades, igual que es fa en una base de dades; és a dir, amb els camps (cada una de les dades) en columnes i els registres (totes les dades que afecten un mateix article), en files.
Fórmula |
Sintaxi |
Funcionament |
Limitacions |
CONSULTA
|
=CONSULTA (valor_cercat;matriu)
|
Recorre de dalt a baix la primera columna de la matriu (o interval) i,
quan troba el valor cercat, salta a la cel la que es troba a l'última columna
de la mateixa fila i retorna el seu contingut com a resultat.
|
La columna què es busca s’ordena de - a +, i en cas de no trobar la
coincidència exacta amb el valor cercat, sempre aproxima per defecte. La
columna que té els = sempre ha d'estar + a la dreta que la columna de cerca.
|
=CONSULTA (valor_cercat;vector_de_comparació:vector_de_resultat |
Recorre de baix a dalt el vector de comparació (interval d'una sola
columna) i, quan troba el valor cercat, salta a la mateixa fila del vector de
resultat (interval d'una sola columna), retornant el seu contingut com a
resultat.
|
La columna què es busca s’ordena de - a +, i en cas de no trobar la
coincidència exacta amb el valor cercat, sempre aproxima per defecte. La
columna = pot estar dreta o l'esquerra de l'interval de
cerca.
|
|
CONSULTAV |
=CONSULV (valor_cercat;matriu_taula;indicador columnes; interval_cercat |
Recorre de dalt cap baix la 1 columna de la matriu i quan troba el valor
cercat, salta a la mateixa fila de la columna que s'indica a l'argument
indicador de columnes retornant com a resultat el contingut d'aquesta cel·la.
Si l'argument "ordenat" pren el valor "cert",
"¡" o es deixa en blanc, s'assumeix que la 1 columna està ordenada
de - a + i s'aproxima per defecte. Si s'escriu "fals" o
"O" s'entén que s'ha de trobar la coincidència exacta amb el valor
cercat i, si no es troba, dóna com a resultat un error.
|
La columna que te els resultats ha d'estar més a la dreta que la columna
de cerca.
|
Inserció de diverses fórmules
i funcions en una mateix
cel·la
1 >> Inserció de diverses fórmules i funcions en una mateixa cel·la vegades, cal realitzar càlculs complexos o cerques condicionades per alguna dada que no es poden realitzar amb una sola funció. També és possible que calgui decidir entre més de dues opcions, la qual cosa permet la funció Sí. Es poden combinar funcions de diverses formes, segons les necessitats.És possible que sigui necessari restar o dividir dues funcions o que faci falta contenir-ne una dins de l'altra. En qualsevol dels dos casos, sempre és més senzill escriure les funcions que utilitzar l'assistent.
Inserció d’objectes
Igual que la resta dels programes de l'Office, l'Excel permet la possibilitat d'inserir al document actiu un gran nombre d'elements, a través de la pestanya Inserció.
Inserció d'objectes
L'Excel permet inserir una gran diversitat d'elements, tan propis de l'aplicació (taules, WordArt, formes, equacions, símbols, quadres de text, gràfics, SmartArt, etc.) com externs (imatges, aplicacions, enllaços, etc.).
En principi, el procediment d'inserció és molt similar al que se segueix en altres aplicacions de l'Office. La diferència més notable és respecte de la inserció d'imatges.
Inserció de gràfics
Tipus de gràfics |
|
Columna |
Comparació entre valors d'una o diverses sèries. Distribució vertical. |
Línia |
Evolució de el valor d'una o diverses sèries al llarg del temps. |
Circular |
Aportació de cada un dels valors d'una sèrie a la suma total d'aquesta sèrie. |
Barra |
Comparació entre valors d'una o diverses sèries. Distribució horitzontal. |
Àrea |
Evolució dels valors d'una o diverses sèries al llarg del temps. Permet distingir millor les diferències entre diverses sèries. |
Dispersió |
Comparació entre punts que es defineixen per parells de valors. |
Altres gràfics |
L’Excels permet altres tipus de gràfics; cada un està indicat per a un ús concret: per exemple, gràfics específics de cotitzacions borsàries, gràfics de bombolles, radials, etc. |
Grup de la pestanya Disseny |
|
Presentacions dels
gràfics |
Permet afegir o configurar tots i cada un dels elements que hi pot haver dins d'un gràfic, com els eixos, els títols o la llegenda, o fins i tot afegir una línia de tendència. El disseny ràpid ofereix la possibilitat de donar un format immediat amb un sol clic. |
Estils dels gràfics |
Permet elegir diferents dissenys per a cada gràfic. Existeixen bastants dissenys per canviar ('estil de gràfic que, lògicament, depenen del tipus de gràfic elegit. També es poden canviar simplement els colors d'una manera senzilla. |
Dades |
Es pot definir si la sèrie o les sèries representades al gràfic es troben ordenades per files o per columnes. També es pot refer tota la configuració del lloc on s'ubiquen les dades, i fins i tot on es troba cada una de les sèries i els noms corresponents. |
Tipus |
Es pot canviar el tipus de gràfic que s'havia elegit en inserir-lo. |
Ubicació |
Serveix per canviar la ubicació del gràfic seleccionat a un altre full, mantenint totes les referències de les dades de format correcte. Simplement, se li ha d'indicar on es desitja ubicar el gràfic i l'Excel ho fa automàticament |
Pestanya Format
Grups de la pestanya Format |
|
Selecció activa |
En aquest grup s'inclouen les opcions destinades a donar format als diferents elements. El procediment serà el següent: s'elegeix al desplegable l'element sobre el qual es vol actuar, es fa clic al botó Selecció de format i a la subfinestra lateral que s'obre al costat dret de la pantalla 'aplica el format desitjat. El tercer botó del grup (Reinicialitza-ho per coincidir amb l'estil) serveix per tornar a recuperar el format per defecte aplicat en l'estil del gràfic a la pestanya Disseny. |
Estils de forma |
Des d'aquest grup es pot modificar l'estil del conjunt del gràfic, com a element inserit en l'Excel (contorn, emplenament, efectes de forma, etc.). La diferència principal amb qualsevol altre element inserit es basa en el fet que no s'hi poden fer perspectives ni efectes 3D, ja que el gràfic ha de ser visualment intel·ligible. |
Inserció de formes i estils dels
WordArt |
Des d'aquests dos grups, també es poden afegir i donar format a formes i a WordArt com a elements inserits dins del gràfic. |
Organització |
En aquest grup, es pot ordenar el gràfic respecte de la resta d'elements, definint quin està davant i quin darrere. |
Mida |
Permet configurar amb precisió la mida del gràfic. |
Taules dinàmiques
Una
taula dinàmica és un resum de les dades contingudes en un full de càlcul,
mostrant els resultats en una taula més petita, que facilita l'anàlisi i la
presentació de les dades, és una forma interactiva de resumir ràpidament grans
conjunts de dades.
Aquests
resums es presenten com una taula, que rep el qualificatiu de dinàmica perquè,
un cop creada, s'hi pot interactuar i es pot modificar d'una forma senzilla.
Creació d'una taula dinàmica
Per crear una taula dinàmica, és necessari disposar d'un conjunt de dades, a partir de les quals es pugui elaborar.
Abans de començar, és important assegurar-se que les dades tenen capçaleres de columna o capçaleres de taula i comprovar que no hi ha cap fila en blanc. En aquest cas, utilitzarem com a taula d'origen de dades la mateixa que hem utilitzat en l'exemple de l’epígraf anterior, que compleix aquests requisits.
1. Es fa clic en qualsevol cel·la de la taula i, a continuació, es fa clic
a Inserció / Taules / Taula dinàmica.
2. S'obre un quadre de diàleg que sol·licita dues dades: la ubicació de la taula a analitzar (en aquest cass comprova que ha seleccionat l'interval correcte) i el lloc on es desitja situar la taula dinàmica, que pot ser el mateix full, un altre full diferent o, fins i tot, crear un nou full a tal efecte. En aquest cas, se situarà a la cel·la I2 del mateix full. Es fa clic a D'acord.
3. Sobre, a la dreta de la pantalla, la subfinestra amb la llista de Camps de la taula dinàmica. Aquesta subfinestra sol·licita que se seleccionin els camps que es desitja que formin part de l'informe de la taula dinàmica. El més intuïtiu és arrossegar-los a la zona de la taula on es vol que es mostrin. Per exemple, s'elegeix l’ordenació següent:
a) DATA FRA, a l’àrea FILES.
b) CLIENT, a l’àrea COLUMNES.
c) BASE, a l’àrea VALORS (àrea central).
S'observa que a l’àrea VALORS apareix Suma de BASE. La causa d'això és que les dades que s'afegeixen al centre de la taula han de quedar resumides, sigui com a suma o amb qualsevol altre mètode. En aquest cas, volem que se sumin les bases per client i dia, per la qual cosa aquesta opció és correcta. Si es vol canviar, només cal fer clic a Suma de BASE i seleccionar Configuració del camp de valors.
4. Un cop acabada la taula, si es vol agrupar alguns valors (numèrics o de data i hora), es fa clic a la taula dinàmica sobre qualsevol d'aquests camps. Es fa clic amb el botó secundari del ratolí i s'elegeix l’opció Agrupa. Al quadre de diàleg que hi apareix, se selecciona l’opció desitjada.
Macros
Una macro és un programa escrit en el Visual Basic per a aplicacions. Es crea per automatitzar una tasca repetitiva, que portaria molt temps si es realitzés de manera manual.
Per tant, les macros estalvien temps i redueixen errors en tasques habituals, com per exemple, formatar un llibre, esborrar o emplenar multitud de cel les, etc.
La forma de crear una macro és similar a quan s'utilitza un dispositiu de gravació (per exemple, un vídeo): cada vegada que s'executi la gravació (per exemple, prement <play> al vídeo), es repetirà la seqüència de treballs realitzats mentre es grava la macro. Un cop creada, també es pot assignar a un control, com per exemple, un botó, i així ser executada de manera senzilla per l'usuari.
Comentarios
Publicar un comentario